Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools

'Sollicitanten vertellen regelmatig dat ze onze blogs lezen’

9 jul 2019

Twee zielen, een passie: schrijven, in de vorm van blogs. Om een realistisch beeld te scheppen van de jeugdzorg. Maar ook om ketenpartners beter te informeren. En nieuw talent over de streep te trekken, ‘want in deze sector kun je het verschil maken.’ Een verhaal over persoonlijke ervaringen, sollicitanten én belangrijk werk. Verteld door een medewerker van de crisisdienst jeugdbescherming en een communicatieadviseur.

Technologie ontwikkelen

Jeanette Benschop bijt het spits af. De communicatieadviseur werkt onder andere bij Cardea in de regio Holland Rijnland: een organisatie voor specialistische jeugdhulpverlening. Daarnaast is ze blogtrainer: ‘Dat begon tweeënhalf jaar geleden met een workshop aan collega’s van Jeugdbescherming west, mijn vorige werkgever. Blogs zijn daar nu niet meer weg te denken in de externe communicatie. Ook Jan Pieter heeft bij JB west een training gevolgd.’ 

Van lijdend naar leidend

Jan Pieter Meijer: de naam is gevallen. Specialist spoedeisende zorg Jeugdbescherming Gelderland en gedreven blogger. Om te laten zien wat deze crisisdienst doet: ‘Schrijven is leuk. Dichten, spelen met woorden, iets creëren. Maar het is ook nodig. Na de transitie is de jeugdzorg lijdend voorwerp geworden. Een speelbal van externe krachten, die over ons beslissen. We moeten zelf weer aan het roer gaan staan. Zelf het werk vormgeven. Ik probeer dat te beïnvloeden. Door allerlei verhalen uit de praktijk te delen. Van collega’s en mezelf. Zeg maar onze stem te laten horen.’ 

Jeanette Benschop onderschrijft de missie van Jan Pieter en voegt nog een doel toe: informatie aan de buitenwereld verschaffen. Want soms staat ze versteld over het gebrek aan kennis bij bijvoorbeeld gemeenten: nota bene verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Volgens haar moet ook nog iets anders gebeuren: ‘Een realistischer beeld neerzetten en de organisatie een menselijk gezicht geven. Als tegenhanger voor alle negatieve verhalen in de media. Zodat het grote publiek ziet, dat verreweg de meeste cliënten de juiste hulp ontvangen. En hoe organisaties en medewerkers hun uiterste best doen om dat voor elkaar krijgen.’ 

Persoonlijke verhalen scoren hoog

Naast informatie delen, kun je blogs ook inzetten als wervingsinstrument. Bij JB Gelderland krijgt Jan Pieter daarvoor de vrije hand. Op dit moment is hij hard bezig met de opzet van een compleet blogteam. ‘Om te laten zien hoe boeiend en belangrijk dit werk is. En dat je echt iets in je mars moet hebben om het goed te kunnen. Die talenten willen we bereiken. Onder meer via onze blogs. Ik begeleid de schrijvers in de dop: met tips, theorie en eindredactie. Maar lever zelf ook regelmatig bijdragen.’

Volgens Jeanette Benschop biedt het Gelderse initiatief genoeg kansen. Bij haar vorige werkgever, JB west, vertelden sollicitanten regelmatig, dat ze de blogs van west hadden gelezen. Onder meer via social media. Daar komen de meeste lezers binnen, vertelt de communicatieadviseur: ‘Persoonlijke verhalen maken de meeste indruk. Dat vertel ik ook aan de cursisten. Recent nog een clubje medewerkers van Veilig Thuis Haaglanden. Ook zij zijn erg trots op hun werk en willen dat graag aan de buitenwereld tonen. Met zulke boodschappers doet de werkgever natuurlijk ook zijn voordeel.’ 

Bloggen op het bureau

Jan Pieter Meijer vindt bloggen heerlijk om te doen. En het maakt hem niet uit waar. In een van zijn recente blogs beschrijft hij een gesloten plaatsing van een meisje: een uiterst lastig proces, waarbij niet over een nacht ijs wordt gegaan: ‘Ik moest een tijdje wachten op het politiebureau. Daar was ze naartoe gebracht. Ik heb van de nood meteen een deugd gemaakt en een blog getikt.'  Zijn blogs laten zien hoe ingewikkeld het werk van jeugdschermers soms kan zijn, ondanks alle voorbereiding en zorgvuldigheid. Zoals in de blog over een uit de hand gelopen uithuisplaatsing. 'Het was hefttig. Té heftig voor iedereen', reflecteert hij in de blog. 'Dit is alles wat ik niet wil.'

Ook Jeanette Benschop is bij haar huidige werkgever bezig het bloggen op de kaart te zetten. Maar ze houdt ook haar eigen blogkanaal up to date: met korte grappige verhaaltjes over allerlei dagelijkse onderwerpen. En soms ook met een knipoog naar de jeugdzorg, voegt ze toe. ‘Een blog van mij wordt nog steeds heel veel gelezen. Over jeukwoorden, die jeugdbeschermers nooit meer mogen gebruiken.’ 

Mini workshop bloggen

Beide bloggers hebben ook nog wat tips in de aanbieding. Zet bijvoorbeeld een goeie kop boven de blog: eentje die verrast of uitdaagt. Verder gebruikt Jan Pieter Meijer vaak quotes van mensen. En hij bouwt zijn stukken chronologisch op. Een krachtige foto helpt ook om de aandacht te trekken, voegt Jeanette toe. Hieronder volgen nog wat handreikingen uit de schatkamer van de bloggers: 

  • Bedenk van tevoren wát je wilt vertellen
  • Schrijf dat spannend en prikkelend op: geen nota-taal dus
  • In de beperking herkent men de meester
  • Laat anderen – vóór plaatsing op het web – je stuk lezen
  • Kop (titel) en intro bepalen of lezer blijft of doorklikt
  • Nog meer blogtips tref je op internet aan
  • Doe inspiratie op met de blogs van Jeugdbescherming west en Jeugdbescherming Gelderland