Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Praktijkvoorbeeld Werkdruk en werkplezier

Drie tips voor meer werkplezier

Hoe blijf je als jeugdzorgprofessional in balans? Tijdens de coronaperiode bedachten directeur Marianne Sinot en teammanager Siepie van der Horst van het Friese Regiecentrum Bescherming en Veiligheid een aantal leuke en nuttige activiteiten: van goody bags met sportattributen, zonnige vakantiegroeten, een fotowedstrijd tot directie-optredens. Drie waardevolle tips delen ze met jou.

Foto Siepie van der Horst en Marianne Sinot

Het bruist van de activiteiten bij Regiecentrum Bescherming en Veiligheid (Veilig Thuis, Jeugd- en Gezinsbescherming en Expertisecentrum). De werkgroep Werkdruk en Werkplezier tekent daarvoor. Geïnspireerd door alle 260 medewerkers staat werkplezier allang op het programma: voedingstips, omgaan met stress, traplopen, stoelmassages op de werkvloer, yoga, stadswandelingen en interessante sprekers voor de jaarlijkse happening in de Leeuwarder schouwburg. 

Tip een: "Besteed volop aandacht aan werkplezier"

“In april 2020 organiseerden we een fotowedstrijd met thuiswerken als thema”, vertelt Marianne Sinot (rechts op de foto). Hoofdprijs: een Fitbit Smartwatch, zo’n slim klokje om de conditie bij te houden. Er rolde een berg inzendingen in de mailbox: een collega met de laptop op schoot, naast een enorme beer. Een ander achter een in hoogte verstelbare strijkplank als sta-bureau. Maar ook iemand met de kinderen op de kledingkast als decor." Andere initiatieven, zoals de Hemabon voor een appeltaart voor Pinksteren en de ansichtkaart van de directie in vakantieoutfit, vielen ook in de smaak. 

Tip twee: "Communiceer nog meer dan je gewend bent"

Ook de activiteitenkalender liep destijds aardig vol. Tijdens de Week van het Werkgeluk ontving elke medewerker een mooie kaart, inclusief klavertjes vier zaadjes. Er stonden webinars op de rol, een workshop met een yogalerares en digitale vrijdagmiddagborrels: gezellig met z’n allen voor het scherm en proost! Want vergeet niet: er mag ook gelachen worden. Volgens teammanager administratie Siepie van der Horst (links op de foto) heeft alle aandacht ook een positieve uitwerking op de onderlinge teamband tijdens het werk. “Niet voor niets communiceren we dagelijks via e-mail en intranet. Elke manager heeft minstens een keer per week contact met alle teamleden. Om te checken wat speelt: hoe bevalt thuiswerken? Is het toch nodig bezoekers op kantoor te ontvangen? Wat kunnen we voor jou betekenen?”

Tip drie: "Gebruik geleerde lessen voor thuiswerken in de toekomst"

Een enquête tijdens de zomer van 2020 onder de medewerkers leverde een respons van tachtig procent én een schat aan informatie op. Over werkdruk en werkplezier en de voor- en nadelen van thuiswerken. Maar ook over toekomstverwachtingen en de communicatie met collega’s en leidinggevenden. De dikke acht voor het management qua aandacht en communicatie vormt een extra stimulans alle suggesties en opmerkingen daadkrachtig op te pakken: bijvoorbeeld over thuiswerken. Dat bevalt. Toch plaatst Marianne Sinot plaatst een kanttekening: “Als een jeugdbeschermer wordt bedreigd tijdens een zwaar gesprek via beeldbellen, dan dreunt dat door in het privéleven. Helemaal als je dochtertje rondloopt en jij na afloop huilend in de bank zakt. Op zo’n moment mis je ook je collega’s. Eigenlijk wil ik niet dat mijn mensen die gesprekken thuis voeren.”