Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Praktijkvoorbeeld Werkdruk en werkplezier

"Ik gun iedere organisatie een KNALweek"

Bij hoge werkdruk stapelt het werk zich op. Administratieve taken schieten er dan weleens bij in. Alexander Thijssen bedacht de KNALweek: een reeks aaneengesloten ‘geblokte’ dagen om achterstallig werk op te pakken én om meer overzicht en structuur te creëren. “De KNALweek pakt onder meer ontwijkend gedrag aan”, zegt deelnemer Marjolein Bosman. “Het geeft voldoening als je taken afrondt."

Marjolien Bosman

Even voorstellen: Marjolein Bosman

Marjolein Bosman is teammanager regio Foodvalley bij De Rading Jeugd & Opvoedhulp. Bij deze organisatie vond de allereerste editie van de KNALweek plaats. Na een zeer positieve ontvangst is het initiatief niet meer weg te denken. In dit interview staat Marjolein stil bij de ingrediënten die van de KNALweek een succes maken. 

Samen aan de slag

“Ik merkte dat medewerkers heel blij werden van de KNALweek. Het speelt in op de behoefte aan meer ruimte om ‘gewoon’ met je werk bezig te zijn”, vertelt Marjolein. “Je komt met elkaar in een flow, waarin je heel veel achterstallig werk kunt wegwerken. Dat zorgt voor enorm veel rust in je hoofd.” Zo’n KNALweek samen doen maakt het volgens Marjolein extra krachtig. “Dat hoeft niet eens per se samen op kantoor. Het kan ook heel simpel door vanuit huis te werken en elkaar online te zien, zonder dat je iets hoeft te zeggen. Dan zie je dat iedereen druk bezig is en dat gezamenlijke maakt het effectief. Doe je het in je eentje, dan is het heel makkelijk om te denken: ja, maar deze pleegouders zijn heel belangrijk en die moet ik tóch even bellen.”

Knagend gevoel

Telefoontjes, apps en mails. Het zijn juist de vele ad hoc dingen die volgens Marjolein voor onrust zorgen. “Die veroorzaken dat knagende gevoel dat je niet ‘in control’ bent en je het overzicht mist. Een KNALweek of -dag helpt dan om het overzicht terug te krijgen. Dat is voor veel medewerkers de belangrijkste winst. Ze krijgen meer structuur en ruimte voor de dingen waar ze al een tijdje tegenaan hikken, zoals dat ene verslag over die ingewikkelde situatie echt even goed op papier krijgen. Het ontwijkende gedrag dat je op zulke momenten vertoont pak je dan aan. Het geeft voldoening en een gevoel van regie hebben als je iets afrondt. Ik gun iedere organisatie een KNALweek.”

Telefoontjes, apps en mails. Het zijn juist de vele ad hoc dingen die je het knagende gevoel geven dat je het overzicht mist."
Marjolein Bosman Teammanager regio Foodvalley bij De Rading Jeugd & Opvoedhulp

Goed excuus

“Verslaglegging is met afstand de taak die het meest blijft liggen”, legt Marjolein uit. “Medewerkers ervaren dat niet als het leukste om te doen. Tegelijkertijd voelen ze wel druk, want het is verplicht. Je moet – terecht - ervoor zorgen dat je je dossiers op orde hebt. Qua tijd en inhoud. Het is echt werk waarvoor je moet gaan zitten en het lukt niet altijd om daar prioriteit aan te geven”. Marjolein vervolgt: “Het is een wisselwerking. Omdat je de taak niet leuk vindt, stel je het liever uit. Je laat het makkelijker liggen, omdat het niet direct gevolgen heeft. Als jij moet prioriteren tussen een pleegouder die belt en dat ene verslag dat je nog moet maken, dan neem je al snel de telefoon op. Het voelt vaak als ‘ik ben niet voldoende beschikbaar’ of ‘ik voldoe niet aan de eisen van goed hulpverlenerschap als ik niet direct mijn volledige aandacht voor de mensen heb’. In een KNALweek hebben medewerkers een goede reden voor zichzelf om druk te zijn met iets anders, waarover bovendien afspraken zijn gemaakt. Dat geeft de ruimte en de rechtvaardiging om even niet bereikbaar te zijn.”

Even minder bereikbaar

Tijdens een KNALdag of -week mag die telefoon dus uit, wat niet wil zeggen dat medewerkers volledig onbereikbaar zijn voor hun cliënten. Marjolein: “Je zet dan je voicemail en je out of office aan en reserveert voor iedere dag aan het einde een blok om berichten en mails te beantwoorden. Je creëert voor jezelf toestemming om niet altijd meteen bereikbaar te zijn. Noodgevallen uitgezonderd natuurlijk, hierover maak je heldere afspraken met collega’s. Zo ervaar je ook dat iedereen gewoon overeind blijft als je eens niet direct op een appje reageert. Soms lossen dingen zich vanzelf op en blijken mensen zelfredzamer dan je van tevoren had bedacht.”

Groter probleem

“Ik zou een KNALweek graag standaard op de agenda zetten, als iets wat je jezelf en je team gunt. Bijvoorbeeld door het organisatiebreed een vaste plek te geven in de jaarplanning en er een terugkerend item van te maken. De KNALweek geeft medewerkers weer de regie in handen. Het zorgt voor overzicht en het gevoel dat ze hun verantwoordelijkheid goed kunnen dragen. In al zijn eenvoud is de KNALweek een zeer effectief middel, voor elke medewerker in elke organisatie."

Werkplezier werkt!

De KNALweek maakt onderdeel uit van Werkplezier werkt! Hierin gaat Jeugdzorg werkt! met meerdere initiatieven uit de praktijk aan de slag om het werkplezier voor jeugdzorgprofessionals op de kaart te zetten. Binnen Werkplezier werkt! houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen en delen we tools en tips uit de KNALweek. 

Berry Tijhuis

Branchespecialist Jeugdzorg werkt!

Meer weten? Neem contact op!

nog geen foto

Meer weten? Neem contact op!