Zelf aan de slag met het e-book Medewerkersreis voor jeugdzorg
Laat je in het e-book Medewerkersreis voor jeugdzorg inspireren door inzichten, ervaringen en tips van andere jeugdzorgorganisaties. En doorloop daarna zelf de medewerkersreis binnen jouw organisatie. Verbeter de medewerkerservaring en word en blijf een aantrekkelijke jeugdzorgorganisatie met tevreden en gelukkige medewerkers.
Vijf jeugdzorgorganisaties brachten – onder leiding van Lucas Swennen van het HappinessBureau en zijn samenwerkingspartner Joep van Rensch – elk een onderdeel van de medewerkersreis in kaart. Zij ondernamen verschillende acties om de medewerkerservaring te verbeteren. Met dit e-book delen we hun inzichten en tips met de branche en kunnen jeugdzorgorganisaties zelf aan de slag met hun medewerkersreis.
Download het e-bookMedewerkers vinden en behouden
Het vinden van de juiste medewerkers is niet makkelijk. Al helemaal niet in de huidige arbeidsmarkt. En hoe hou je ze binnenboord, ondanks de hoge uitstroom in jeugdzorg? Het in kaart brengen van de medewerkersreis is een instrument dat je daarbij kan helpen.
Ik vind het goed dat onze organisatie in kaart brengt hoe de medewerkersreis verloopt. Het geeft inzicht in wat er speelt bij de mensen die je binnenhaalt of die je misschien juist misloopt. Belangrijk is dat we de goede, maar ook de minder goede punten delen. Hier leren we als organisatie van."
Wat is de medewerkersreis?
De medewerkersreis bestaat uit een aaneenschakeling van contactmomenten tussen medewerkers en de organisatie. De reis richt zich vooral op de beleving van de medewerkers. Van het zien van een vacature, de eerste kennismaking, het sollicitatiegesprek, inwerken, ontwikkeling, de relatie met de leidinggevende tot en met het afscheid van de organisatie.
De medewerkersreis als instrument
Een goed doordachte medewerkersreis zorgt voor betrokken, tevreden, productieve en gelukkige medewerkers. Zij worden ambassadeur van de organisatie, brengen een positieve sfeer, presteren beter en blijven langer in dienst.
De invulling van de medewerkersreis is voor iedere jeugdzorgorganisatie anders. Ga in gesprek met je medewerkers! Wat gaat al goed? Wat kan beter? Inzicht in wat je medewerkers verwachten, willen en nodig hebben, maakt helder wat je als organisatie te doen hebt. Door de belangrijkste contactmomenten opnieuw in te richten, kun je de ervaringen van medewerkers positief beïnvloeden.
Ontwikkeld door Jeugdzorg werkt!
Samen met alle jeugdzorgorganisaties werken aan een aantrekkelijke branche, waar mensen graag willen komen werken en met plezier blijven werken. Dat is wat Jeugdzorg werkt! wil bereiken. Om dit te realiseren ontwikkelen wij producten, tools, trainingen en campagnes om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. Met dit e-book over de medewerkersreis kunnen jeugdzorgorganisaties meteen aan de slag om een aantrekkelijke werkgever te worden en te blijven.