"KNALweek brengt overzicht, regie en rust"
Jeugdzorgbegeleider Esther Schalkwijk deed mee aan de KNALweek: "Meer overzicht en rust, omdat ik mijn werk, e-mail en administratie op orde heb. Tijdens de KNALweek lukte mij dat in vijf dagen. Ik kan het iedereen aanraden."
Esther en haar leidinggevende Suzanne de Jong van pleegzorgorganisatie Youké zijn enthousiast over de KNALweek. In vijf dagen hebben Esther en Suzanne meer regie en overzicht gekregen in hun werk en een toolkit vol tips om dit zo te houden. Zij vertellen waarom zij iedereen een KNALweek gunnen.
Bijwerken van achterstallige administratie
Als de administratie te veel werd, nam Esther soms in overleg met Suzanne een paar dagen de tijd om het bij te werken: "Ik sloot me thuis op om alles weer op de rails te krijgen: zonder een volle agenda, huisbezoeken, telefoontjes en dergelijke. Dat is een soort individuele KNALweek. Maar het is nóg fijner en beter om dat samen te doen! Een week optrekken met je team, kennis en inzichten delen en allerlei tools om effectiever te werken. De werkdruk daalt en ik heb meer plezier in mijn werk. Al was ik eerst sceptisch:. alles op orde in vijf dagen en alle afspraken in mijn agenda opschuiven? Weet je hoe vol mijn agenda is!"
Regie over e-mail en telefoon
De KNALweek is niet alleen om je werk op orde te krijgen, maar je krijgt allerlei praktische tips. Esther: "Bijvoorbeeld om je mailbox op te schonen en te ordenen. Aan het eind van de KNALweek was mijn inbox al leeg. Er verschijnt een luchtballon met de tekst: je bent klaar met je werk. Dat had ik nog nooit gezien!"
Nog een tip uit de KNALweek: zet af en toe je telefoon uit."
Als professional in jeugdzorg hoef je niet altijd bereikbaar te zijn voor jouw gezinnen. Een rinkelende telefoon is een enorm storende factor. Ik zet nu regelmatig mijn telefoon even uit, zodat ik geconcentreerd kan werken. Heerlijk!" Suzanne is het met Esther eens: "Een mens kan niet altijd 'aan' staan. Ook een pleegzorgmedewerker niet. Als team hebben we het hier na de KNALweek uitvoerig over gehad. Reflectie op het eigen functioneren. Dat is ook een winstpunt."
De dumplijst: opgeruimd werken
Elke deelnemer aan de KNALweek vult vooraf een dumplijst in. Esther: "Alle taken die door mijn hoofd spookten, zette ik op papier. Privé en zakelijk. Zelfs het inschrijven van mijn achttienjarige dochter bij Woningnet. Het was in totaal anderhalf A4'tje. Er valt een last van je schouders als je die taken opschrijft, dan zijn ze uit je hoofd. En als je tijdens de KNALweek aan de slag gaat, blijkt een taak waar ik als een berg tegenop zag enorm mee te vallen. Zoals de Verwijsindex bijvoorbeeld. Dat vind ik een lastig systeem, maar tijdens de KNALweek bleek het een werkje van niks. Je moet er alleen wel even de tijd voor nemen."
De KNALdag
Als eenmaal alles op orde is, moet het wel op orde blijven. Suzanne: “In ons geval heb je als pleegzorgwerker een vrij solistische functie. Je ziet elkaar weinig en bent veel alleen op pad. Een KNALweek geeft je de tijd om collega’s te zien, spreken en bevragen op hun manier van werken. Zowel op proces als op inhoud. Hierdoor ontstaat meer verbinding en het ‘teamgevoel’. En dat moet je bijhouden. Refreshment noem ik het: alle vaardigheden en kennis weer even opfrissen. Daarom gaat het team in december zelf een KNALdag organiseren.”
Esther reserveert elke maand voor zichzelf thuis een KNALdag: “Ik begin met mijn golden hour: mijn meest productieve uur. Daarna werk ik de ‘dumplijst’ bij en aan het eind van de middag doe ik e-mail en Whatsapp. En ik plan hooguit twee werkafspraken per dag. Want na elk gesprek moet je er ook even over nadenken om het vervolg te bepalen en te reflecteren. Dat is óók werktijd."
"De KNALweek heeft behoorlijk wat opgeleverd. Zoals overzicht en controle op de dagelijkse digitale informatiestroom van e-mail en Whatsapp."
Mooiste werk van de wereld
Esther zou voor geen goud ander werk willen doen. “Het werk is hartstikke leuk en ik zou niets anders willen doen. Ik ben een kluns met cijfers, maar ik krijg energie van het directe contact met cliënten. Ik hou van schrijven, al zitten daar wel gradaties in. Samen met een ouder het levensverhaal van een kind beschrijven. Of een plan maken voor het komende jaar en er tijdens het evaluatiegesprek achterkomen dat drie van de vijf doelen gehaald zijn. Dat vind ik heel leuk.
Wat ik lastiger vind, is het registreren om het registreren. Zoals een declaratie van drie maanden geleden. Die moet ik nog indienen. Niet omdat ik dat niet kan, maar omdat het er niet van komt. Taken die direct iets met de kinderen te maken hebben, heb ik geen moeite mee. Maar taken waar ik niet direct iets mee moet, daar loopt mijn mailbox op vol. En dat is stressvol. Dan heb je ineens 100 mailtjes en mis je het overzicht en de prioritering. Dus daar heeft de KNALweek me bij geholpen.”
Werkplezier werkt!
De KNALweek maakt onderdeel uit van Werkplezier werkt! Hierin gaat Jeugdzorg werkt! met meerdere initiatieven uit de praktijk aan de slag om het werkplezier voor jeugdzorgprofessionals op de kaart te zetten. Binnen Werkplezier werkt! volgen we Alexander en de KNALweek. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen en delen tools en tips uit de KNALweek.