Veilig gesprek-app
Een gesprek met een cliënt kan weleens stroef verlopen. Of door een voorgevoel vind je het lastig om een gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld als je slecht nieuws gaat vertellen. Je kunt dan te maken krijgen met agressie. De Veilig gesprek-app helpt je om de risico’s vooraf in te schatten en geeft advies over voorzorgsmaatregelen.
Schat de risico's vooraf in met de Veilig gesprek-app
- Download de app in de App Store (iOS).
- Download de app in de Google Play Store (Android).
Hoe werkt de app?
Na het beantwoorden van een aantal korte vragen krijg je praktisch advies over hoe je het gesprek zo veilig mogelijk organiseert. Via jouw antwoorden schat de app in of er weinig risico, enigszins risico of veel risico aanwezig is.
Zo kan de omgeving waarin je het gesprek voert van invloed zijn op de gemoedstoestand van jou of jouw cliënt. Je cliënt kan mogelijk ook vervelend reageren als je onaangekondigd op huisbezoek komt. Daarom behandelt de Veilig gesprek-app verschillende situaties, zoals:
- een huisbezoek
- een gesprek op een vertrouwde plek voor jouw cliënt
- een gesprek op een neutrale plek
- een externe afspraak
- een gesprek bij jou op kantoor
Gebaseerd op ervaringen uit de praktijk
De Veilig gesprek-app maakt je bewust van de invloed die jij als jeugdzorgmedewerker hebt om een gesprek zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen. Door de vragen krijg je inzicht in onbewuste risico’s en wat jij kunt doen om agressie te voorkomen. De tips zijn gebaseerd op ervaringen van jouw collega’s uit de branche.