search clock hat location star arrow-right right-item tools kalender opleiding download play link phone mail calendar

Op reis met de werknemer

Van sollicitatie tot exit-gesprek. Organisatie voor jeugd- en opvoedhulp Enver brengt de reis van de medewerker in kaart.

innovatie jeugdzorg bij Enver

Customer journey, wat is dat?

Volg het proces vanuit de werknemer. Maak de reis die een werknemer volgt vanuit het oogpunt van de werknémer zelf. Loop als organisatie mee, van het eerste contact met de organisatie, via de sollicitatie tot een eventueel vertrek naar een andere organisatie en alles wat daar tussenin gebeurt. Zo zie je waar bij jóuw organisatie de knelpunten zijn, en waar medewerkers afhaken.

'Kijk vanuit de hulpverlener'

Servicedeskmedewerker Roselinde van Berkel: 'Kijk vanuit de hulpverlener, dat is de kern van mijn idee. Zij doen het werk waar het om draait bij Enver. Als je weet waar zij tegenaan lopen en op welk moment zij kiezen voor een andere werkgever, weet je wat je aan moet pakken. Voordelen? Kostenbesparing, ervaren en bevlogen medewerkers, minder ziekteverzuim.'

Met haar idee won Roselinde €10.000 in de ideeënwedstrijd Word RAATgevert. In een pilot gaat Roselinde tien nieuwe ambulant hulpverleners twee maanden volgen. 

Drie belangrijke momenten in de inwerkperiode

  • Eerste werkweek 
    Je eerste werkdag en dan begint het. Hoe log je in? Hoe kom je aan een pasje of sleutel? Wat is het nummer van de helpdesk? Hoe open je een dossier? Roselinde: 'Zo'n eerste periode is bepalend voor je indruk van de organisatie. ‘Ik ga in kaart brengen wat voor informatie, brieven en mails mensen al ontvangen hebben voor de start. Krijg je zaken dubbel? En op welk moment?  De login voor het netwerk bijvoorbeeld. Die krijg je op de eerste werkdag, maar misschien is een paar dagen eerder handiger. Dan kun je alvast wegwijs worden op intranet of een handtekening instellen voor e-mails.' 
     
  • Eerste kennismaking met cliënten
    'Hier staat of valt goede hulpverlening mee', legt Roselinde uit. Hoe de kennismaking verloopt, daar heb ik nog geen concreet beeld van. Daar ga ik induiken: wat gaat er goed aan het inwerken door collega’s? Wat kan beter? Vinden medewerkers alle gegevens die ze nodig hebben op intranet?'
     
  • Eerste kennismaking met de organisatie
    Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie? Bij Enver werken 1.900 mensen. Roselinde: 'We zijn een grote club. Ik ben benieuwd of mensen elkaar weten te vinden. Hebben ze een beeld van wat Enver allemaal doet? Voelen ze zich ambassadeur van de organisatie of voelen ze zich toch vooral medewerker van een wijkteam? Veel vragen! Al halen we in de pilot maar twee zaken op die we anders kunnen aanpakken, dan is het voor mij geslaagd. Dan gaat het balletje rollen en wordt iets kleins iets groots.'

Meer weten?

Generatiecoaching

werkgevers en werknemers - samen werken aan ontwikkeling