Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools

Medewerkersreis jeugdzorg: word en blijf een aantrekkelijke werkgever

Hoe trek je als werkgever de juiste medewerkers aan? Hoe blijf je een aantrekkelijke organisatie en vergroot je het werkgeluk van jouw medewerkers? En hoe hou je ze binnenboord, ondanks de hoge uitstroom in jeugdzorg? Doorloop de medewerkersreis binnen jouw organisatie en zorg zo voor betrokken, productieve en gelukkige medewerkers.

Medewerkersreis

Wat is de medewerkersreis?

De medewerkersreis, ook wel ‘employee journey’ genoemd, bestaat uit een aaneenschakeling van contactmomenten tussen medewerkers en de organisatie. De reis richt zich vooral op het onderzoeken van de beleving van de medewerkers en het uitwerken daarvan. Van het zien van een vacature, de eerste kennismaking, het sollicitatiegesprek, inwerken, ontwikkeling, de relatie met de leidinggevende tot en met het afscheid van de organisatie. En zelfs daarna kun je oud-medewerkers aan je organisatie verbonden houden.

Aan de slag met de medewerkersreis?

Download het e-book ‘Medewerkersreis voor jeugdzorg’ en laat je inspireren door de inzichten, ervaringen en tips van vijf jeugdzorgorganisaties. Doorloop de medewerkersreis binnen jouw organisatie en verbeter de medewerkerservaring.

Het instrument de medewerkersreis

Een goed doordachte medewerkersreis zorgt voor betrokken, tevreden, productieve en gelukkige medewerkers. Zij worden ambassadeur van de organisatie, brengen een positieve sfeer, presteren beter en blijven langer in dienst.

Medewerkersreis in zes onderdelen

In hoofdlijnen kent de medewerkersreis zes onderdelen:

  1. identiteit en imago: identiteit, imago, missie en visie en kernwaarden
  2. werven en solliciteren: wervingsproces, selectieproces, sollicitatieproces, en contract
  3. welkom en inwerken: pre-boarden, eerste werkdag en inwerkprogramma
  4. werk en ontwikkeling: inhoud werk, werkplek, werkomstandigheden, arbeidsvoorwaarden, werkplezier, zingeving, ontwikkeling, opleiding en loopbaanmogelijkheden
  5. cultuur en leiderschap: werkklimaat, samenwerking, verbinding, leidinggeven, gesprekscyclus, en waardering
  6. afscheid en contact houden: exitgesprek, afscheidsactiviteiten en alumni-activiteiten
We brachten samen in kaart welke stappen medewerkers doorlopen vanaf het moment dat ze op zoek gaan naar een baan tot en met hun eerste werkdagen bij Pandor. We keken naar hun wensen en op welk moment welke wensen van belang zijn. Doordat we dat allemaal opschreven, kregen we een ander perspectief op onze organisatie. Alles viel op z’n plek.
Dagmar ThiemeAdministratief medewerker bij Pandor en deelnemer aan de pilot

Door medewerkersreis ervaringen van medewerkers positief beïnvloeden

De invulling van de medewerkersreis is voor iedere jeugdzorgorganisatie anders. Ga in gesprek met je medewerkers. Wat gaat al goed? Wat kan beter? Door te begrijpen wat je medewerkers verwachten, willen en nodig hebben, kun je hier als organisatie op inspelen. Door de belangrijkste contactmomenten opnieuw in te richten, kun je de ervaringen van medewerkers positief beïnvloeden.

Handige links