Stap 1: introductie het Goede Gesprek
In het Goede Gesprek staan het werk en de loopbaan van een medewerker centraal. Vanaf het moment dat iemand ergens start met werken tot na het vertrek. Het gaat dus niet alleen over het huidige werk van de medewerker, maar ook over eventuele stappen die iemand in de (nabije) toekomst wil zetten.
Het Goede Gesprek en de hr-cyclus
Een Goed Gesprek met een medewerker kun je altijd voeren. Ook als jouw organisatie zich daar (nog) niet mee bezighoudt, kun je als leidinggevende of hr-medewerker toekomstgericht kijken en praten over werk en loopbaan. Het is belangrijk om een dergelijk gesprek regelmatig te voeren. Dat kan prima ingepast worden, ook naast de bestaande hr-cyclus van bijvoorbeeld plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprek. Het heeft veel voordelen:
- Medewerkers voelen zich gehoord en gewaardeerd.
- Grotere betrokkenheid van medewerker bij organisatie.
- Beter zicht op en benutten van talenten.
- Grotere kans op behoud medewerker.
- Draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling door (zelf)reflectie, feedback en feedforward).
- Open en niet oordelende gespreksvoering draagt bij aan een prettige werkrelatie.
Je kunt ook kijken of je organisatie openstaat voor het Goede Gesprek en het onderdeel van beleid wil maken. Je kunt er als organisatie voor kiezen om het functioneringsgesprek volgens de principes van het Goede Gesprek te voeren of je geeft het Goede Gesprek een zelfstandige plek binnen de hr-cyclus. In elk geval is het geen beoordelingsgesprek, of wordt het ingezet in conflictsituaties of als je wilt bespreken dat iemand niet functioneert. In onze handleiding vind je handvatten om het Goede Gesprek te introduceren in je organisatie.
Vervolg e-learning
Naar stap 2Stappen in de e-learning het Goede Gesprek:
-
1: Introductie (hier ben je nu)
-
2: Aan de slag
-
2.1: Het gesprek procesmatig voorbereiden
-
2.2: Het gesprek inhoudelijk voorbereiden
-
3: het Goede Gesprek voeren
-
3.1: Principe 1 - het Goede Gesprek gaat uit van een gelijkwaardige dialoog
-
3.2: Principe 2 - het Goede Gesprek is constructief, positief en niet oordelend…
-
3.3: Principe 3 - het Goede Gesprek is toekomstgericht
-
4: Samenvatting en afronding (hier ben je nu)