Stap 3.1: Principe 1 - gelijkwaardige dialoog
Gelijkheid en gelijkwaardigheid worden nogal eens door elkaar gebruikt. Bij gelijkheid gaat het erom dat iedereen op eenzelfde manier benaderd en behandeld wordt. Ook als het gevolg daarvan voor de een heel gunstig is en voor de ander helemaal niet. Of waardoor de een zich wel ontwikkelt op een manier die past en de ander helemaal niet. Is dit wel rechtvaardig? Gelijkwaardigheid gaat juist om een misschien wel ongelijke behandeling en benadering, maar wel eentje die rechtvaardig is.
Gelijkwaardigheid in de dialoog tussen medewerker en leidinggevende is de basis van het Goede Gesprek. Er is geen sprake van gelijkheid in functie, verantwoordelijkheden en als het gaat over sommige belangen. Wél is er sprake van gelijkwaardigheid van mens tot mens. We zijn allemaal verschillend. Wat werkt voor de een, hoeft niet te werken voor de ander.

In een gelijkwaardige dialoog is er ruimte voor ieders inbreng, zijn de gesprekspartners nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft en verwonderen zich regelmatig zonder daar een oordeel aan te hangen. Zodra je gaat oordelen verlies je de verbinding met de ander. Je bent nieuwsgierig naar het perspectief van de ander en probeert dit te begrijpen. Je deelt je eigen overwegingen en vraagt naar die van de ander. Door te delen en te benoemen blijf je uit de valkuil van oordelen. En let maar eens op: een dergelijk gesprek zal je energie opleveren!
Gesprekken worden zo ontmoetingen.
Oordelen en elkaar niet begrijpen liggen echter in elke dialoog wel degelijk op de loer. Communicatie is namelijk van nature broos. Je weet nooit 100% hoe een ander interpreteert wat jij zegt. Communicatie gaat over bedoeling en effect.
WAT kun je doen!
Waarnemen, aansluiten, toevoegen (WAT) helpen je om in verbinding te blijven.
- Waarnemen is wat je altijd kan doen. Dat geeft ruimte en tijd. Leun eens achterover, haal diep adem en kijk waar jij (opnieuw kan aansluiten)
- Positief aansluiten leidt tot positief contact.
- Toevoegen kun je pas doen als er aansluiting is. Vaak vergeten we die stap: we willen iemand iets bieden, een tip, een oplossing, een idee. Deze komen echter pas aan bij die ander als die ervoor openstaat, als er aansluiting is met jou. Dus, sluit aan bij de ander en voeg nog niets vanuit jouw eigen perspectief toe. Verken wat de ander bezighoudt en kijkt wanneer iemand openstaat om iets van jou te horen. Je kunt dit ook altijd inleiden met: kan ik er wat aan toevoegen? Wil je mijn idee horen? Ik zie allerlei mogelijkheden, wil je ze horen?
Een gelijkwaardige dialoog opbouwen
Dit plaatje geeft mooi weer hoe je een gelijkwaardige dialoog kunt opbouwen.

Opdracht (pdf)
Vervolg e-learning
Naar stap 3.2Stappen in de e-learning het Goede Gesprek:
-
1: Introductie
-
2: Aan de slag
-
2.1: Het gesprek procesmatig voorbereiden
-
2.2: Het gesprek inhoudelijk voorbereiden
-
3: het Goede Gesprek voeren
-
3.1: Principe 1 (hier ben je nu)
-
3.2: Principe 2 - het Goede Gesprek is constructief, positief en niet oordelend…
-
3.3: Principe 3 - het Goede Gesprek is toekomstgericht
-
4: Samenvatting en afronding