Stap 2.1: Het gesprek procesmatig voorbereiden
De regie van het Goede Gesprek ligt bij de medewerker. Als dit nieuw is voor de medewerker, is het ondersteunend als jij als leidinggevende of hr-medewerker meedenkt. In deze stap leer je hoe jij je gesprekspartner op weg helpt.
Vraag de medewerker het Goede Gesprek voor te bereiden. Voorzie de gesprekspartner van informatie en stukken die daarbij helpend zijn. Zorg samen voor een agenda, kies in overleg een locatie voor het gesprek en bepaal met elkaar hoeveel tijd jullie ervoor reserveren. Laat het ook aan de medewerker om vooraf na te denken over loopbaandoel(en). In de handleiding tref je naast tips ook een checklist aan voor de afstemming vooraf. Ter voorbereiding kun je deze doorlopen en bekijken welke afspraken jij vooraf wilt vastleggen.
Een tip lichten we er nog even uit: presentie. Zorg ervoor dat jullie allebei het belang van het Goede Gesprek onderschrijven en spreek af dat het doorgaat, tenzij... En stel met elkaar vast wat redenen mogen zijn om het te verzetten (calamiteiten, ziekte) en wat geen geldige redenen zijn (andere werkafspraak of verplichting).
Bij het opstellen van de agenda en/of bij de start van het gesprek is het goed om te komen tot een doel. Het gesprek is namelijk onderdeel van een proces. Neem het doel van de medewerker als vertrekpunt en sluit daarbij aan met je aanvullingen of wensen en formuleer samen het uiteindelijke doel. Wat willen jullie eruit halen en wanneer zijn jullie tevreden? Geef de medewerker het voortouw bij het formuleren van het doel. Mogelijk heeft deze het ook al voorbereid middels de e-learning voor werknemers.
Vervolg e-learning
Naar stap 2.2Stappen in de e-learning het Goede Gesprek:
-
1: Introductie
-
2: Aan de slag
-
2.1: Het gesprek procesmatig voorbereiden (hier ben je nu)
-
2.2: Het gesprek inhoudelijk voorbereiden
-
3: het Goede Gesprek voeren
-
3.1: Principe 1 - het Goede Gesprek gaat uit van een gelijkwaardige dialoog
-
3.2: Principe 2 - het Goede Gesprek is constructief, positief en niet oordelend…
-
3.3: Principe 3 - het Goede Gesprek is toekomstgericht
-
4: Samenvatting en afronding