Tool
Agressie
Handige tips voor veilig gebruik van social media bij cliëntcontact
Contact met een cliënt via social media en WhatsApp in jeugdzorg kan heel handig zijn. Maar er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden. We geven je handige tips en vertellen wat wel en niet werkt.
Maak van tevoren duidelijke afspraken
Wil je social media en WhatsApp inzetten in je werk? Maak hier van tevoren duidelijke afspraken over met je cliënt. Zo voorkom je problemen.
- Spreek af waar je social media en WhatsApp wel en niet voor gebruikt. Bijvoorbeeld wel voor het herinneren aan afspraken. Maar niet voor het delen van beeldmateriaal en inhoudelijke informatie over de hulpverlening zoals een rapportage.
- Ga na wat de afspraken in jouw organisatie zijn over het gebruik van social media in je werk.
- Social media is altijd ‘open’. Dat kan verkeerde verwachtingen wekken. Bijvoorbeeld dat je continu bereikbaar bent. Maak duidelijk dat je niet altijd direct kunt reageren en dat het niet geschikt is voor spoedgevallen. Spreek af dat je cliënt je bij spoed moet bellen.
- Zeg dat twee blauwe vinkjes bij WhatsApp niet betekent dat je het bericht ook echt goed hebt gelezen.
Tips voor je social media-accounts
- Maak een zakelijk account aan waar je alleen informatie en foto’s op plaatst die cliënten mogen zien. Denk ook aan je profielfoto. Een foto van jezelf kan door anderen worden opgeslagen en vervolgens worden gebruikt.
- Maak gebruik van alle mogelijkheden van de accounts om aan te geven wat je werktijden zijn en wat het telefoonnummer is voor spoedzaken. Hierbij kun je denken aan je status op WhatsApp, een vastgezet bericht op Facebook en je profiel op Instagram.
- Je kunt Facebook of Instagram inzetten om meer algemene informatie te delen met cliënten die voor hen belangrijk kan zijn. Als je dat doet, laat hen dat weten.
- Ga geen vriendschappen aan op social media met je cliënt of iemand uit zijn of haar omgeving. Reageer niet in het openbaar op berichten van je cliënt. Daaruit kunnen anderen opmaken dat jullie contact hebben en dat is privacygevoelige informatie.
- Wees te allen tijde transparant in wat je doet. Gluur dus ook niet op de social media-accounts van je cliënt zonder dat te vertellen. Je loopt het risico dat je de informatie verkeerd interpreteert als je deze niet checkt. Dit kan leiden tot vervelende misverstanden. De ervaring leert dat mensen het over het algemeen geen probleem vinden als je meekijkt op social media als je hier open over bent.
- Als je toezicht houdt op je cliënt via social media, vertel dit dan altijd en doe dit alleen met je zakelijke account.
- Als er een gevaarlijke situatie kan ontstaan op het moment dat je cliënt weet dat je meekijkt via social media, mag je andere keuzes maken. Denk hierbij aan je beroepscode.
- Hoe je informatie van internet laat verwijderen, zie je in onderstaande video: